Neuro Hunter (2005)

Nejsem zarytý hráč RPG her. Tenhle žánr mi býval trošku cizí. Ale v posledních letech mu začínám přicházet na chuť. Většinou si "erpégéčko" nijak zvlášť nevybírám. Co se mi dostane pod ruku, zahraju a buď mě hra začne bavit nebo ji odinstaluji. V poslední době mě hodně bavili třeba Brány Skeldalu, Might & Magic VI ale také cyberpunkové RPG Neuro Hunter. Neuro Hunter se dost podobá svým zaměřením ikoně cyberpunkové hry na hrdiny – Deus Ex. Tu jsem sice nehrál ale své obzory se budu snažit dříve nebo později rozšířit. K Neuro Hunterovi jsem se dostal díky příloze ve Score 162, kde byla součástí DVD přílohy a dokonce v češtině. Nic mi tedy nebránilo si ji vyzkoušet a zahrát. Přijde mi, že hra není až tak známá jak by mohla být. Zapadla stejně tak, jako třeba Chameleon. Neuro Hunter není špičková hra ale dokáže zabavit, pokud ji dáte šanci. Vrhněme se tedy na úvod do příběhu. A pokud se někdo obává, tak následující odstavce obsahují spoustu spoilerů.

Hlavní postavou je počítačový expert Hunter, za kterého hrajete, je zaměstnancem Nadnárodní korporace. Ta tajně provozuje v jednom z důlních komplexech na věšzních experimenty v jedné z biologických koloniích. Jednoho dne dostal Hunter úkol v jednom důlním komplexu. Při přesunu do dolů se ale něco pokazilo. Výbuch a sesuv sutin tak zanechal Huntera na pospas v podzemních a důlních komplexech samotného. Cesta zpět je zavalena a tak se musí Hunter dostat zpět na povrch na vlastní pěst. S povrchem může komunikovat pouze pomocí komsetu-vysílačky, která se mu ale při pádu rozbila. A hra začíná.

Prvním člověkem, kterého potkáte je Toadstool místní samotář, který tu žije v důlních chodbách spolu se svým mazlíčkem, jedním z mutantů, kterého chová v kleci. Jedním z prvních úkolů, který můžete splnit, je sehnat jeho "zvířátku" něco k snědku. Dozvíte se také, že cesta ven nevede nikudy jinudy, než přes Hackera. Celý důlní komplex je ovládán právě jím. Všechny kamery, elektronické věže, zámky i dveře. Postupně začnete potkávat různorodé mutanty a začne vám docházet, že tu něco není v pořádku.

Důlními chodbami se dostanete až do Hornické kolonie. Ta je chráněna strážným a uvnitř také bezpečnostním systémem, což je robotická raketka, která poletuje sem a tam a zajišťuje pořádek a bezpečí. V případě útoku mutanta okamžitě zakročí. Zakročí i když se rozhodnete zaútočit na někoho z horníků nebo je budete chtít jen okrást. Ale vzhledem k tomu, že režim útoku této raketky má jen určitý časový limit, dá se občas i díky chyby ve hře bezpečně vyhnout jejímu útoku. V hornické kolonii potkáte, coby Hunter, několik důležitých postav a hrstku horníků, pro které splníte nějaké jednoduché úkoly (odnes vzkaz na místo určení). Lester je jeden z těch podstatných a vzdělaných jedinců. Vyzná se v elektronice a opravíte si u něj svůj komset. Poprvé se tak spojíte s povrchem a lecos nového se dozvíte.

První a podstatnou ženskou postavou je Kathryn. Bude vás provázet od samého začátku. Nejprve se s ní seznámíte a splníte pro ni několik úkolů (najdete ji helmu). Poté se na chvíli vytratí a k dalšímu postupu ve hře je podstatné se dostat do Trestanecké kolonie. Výtah je však zamčený a jediný, kdo může zpřístupnit vstup do něj je místní inženýr Barstowe. Ze začátku bude k Hunterovi nedůvěřivý, neboť každý má v kolonii své místo, své úkoly, práci a také podstatný a nedílný příděl jídla. A tak nemá zrovna radost z cizího člověka, který o sobě hlásá, že je počítačový expert. Ovšem šanci Hunterovi dá. Musí se zavděčit třem lidem z kolonie aby se za něj přimluvili. A tak se postupně seznámíte s dalšími postavami a splníte pro ně úkoly.

Výtah do Trestanecké kolonie vám Barstowe zpřístupní, ovšem s varováním a nepřehlédnutelnými obavami. První kručky v v Trestanecké kolonii dají okusit věže, které jsou umístěné ve zdech a střílí po všem, tedy hlavně po vás. Když se konečně proběhnete po kolonii, uvidíte velkou halu, kde v dáli na vyvýšeném mezipatře hledí na vás svalnatý muž. Ve tváři má tvrdý výraz a nedá vám nic zadarmo. Každý z vězňu, které cestou potkáte, vám doporučuje aby jste se s ním nejlépe co nejdříve setkali. Protože jeho cholerická povaha nemá ráda, když se po kolonii potuluje někdo cizí, někdo neznámý. A tak se s Hunterem dostavíte na první setkání.

Sympatický vůdce Trestanecké kolonie Bronsky se nakonec rozhodne vás nezabít, když se zmíníte o svých znalostech počítačů a hlavně, cestou už jste pozabíjeli několik mutantů, takže už získáváte status lovce. Díky slitování Bronského se můžete vydat na lov mutantů, získávat zkušenosti a navštívit další postavy jako je opět Kathryn, místní doktor, opilec nebo obchodník Manini, který je další důležitou postavou. Spolu s Maninim a několika spřátelenými vězni nakonec sesadíte Bronského. Cesta k tomu bude dlouhá ale nakonec se to podaří. A poté se dostanete do kolonie biologů. Ano. Ta kolonie, kde se tajně užívá vězňů k experimentům a kde se také zkoumají již vzniklí mutanti. První dojmy při vstupu k biologům jsou náramné. Doposud depresivní chodby důlních šachet a rezavé místnosti Trestanecké kolonie, vystřídaly technicky vyspělé a čisté komplexy. Řekněme, že právě od biologické kolonie, pádem Bronského začíná hra příběhově více bavit a odtajňovat děj. Nechci úplně popisovat co bude následovat, protože chci na hru navnadit ty, kteří ji ještě nehráli. A tak tu průbeh příběhu utnu. Přejdu na to co hra nabízí, co mě bavilo, co bylo skvělé a co špatné.

Vývoj postavy:

Stejně jako v každém jiném RPG, i tady vylepšujete postavu, respektive její vlastnosti. Zabitím příšery nebo vyřešením úkolu získáte body, které rozdělujete do vlastností. U Neuro Huntera to jsou odolnost, kradení, programování, intuice, zbraň, návrhy a zámky. Je tu však horní hranice, kde u každé vlastnosti je maximum vylepšení na 7 bodů.

Odolnost – obecně vylepšuje nejen počet životů ale také nosnost. Ta podstatně ovlivňuje kolik kilogramů dokážete unést a přitom běhat. Protože pokud nasbíráte mnoho předmětů a překročíte kiláž pohybuje se Hunter strašně pomale. Inventář je pravděpodobně bezedný, ale věřte že pomalý pohyb vás donutí buď předměty prodat, odhodit nebo právě vylepšit odolnost. Není nic horšího, než jít šouravou chůzí přes půl mapy. Pokud je cesta rovná, mnohdy bylo účelné zatížit klávesu pro pohyb vpřed a jít si zalít kávu 🙂

Kradení – tuhle vlastnost jsem ve vylepšování nejprve nebral na zřetel. Až když jsem se zasekl v Trestanecké kolonii a nevěděl jak dál (návod na internetu nebyl), tak jsem našel "čerstvý" gameplay na youtube. Díky němu jsem zjistil jak je kradení důležité a nezbytné pro další postup. Čím vyšší vylepšení této vlastnosti, tím procentuálně vyšší pravděpodobnost krádeže hned na první pokus. Ve hře kradete postavám z inventáře předměty a nebo také elektronické návody či přístupové karty do různých beden nebo dveří. 

Programování – je velmi důležitá vlastnost. Její vylepšení ulehčuje frustraci při hackování terminálů. A co je to vlastně ten terminál? Je to obvykle počítač, do kterého se nabouráte a hra se přepne do režimu kyberbitvy. Před sebou máte hrací plochu. Na ní jsou různé jednotky (Instiller, strážný, válečník, radar) kterými ve strategickém nadhledu pohybujete po hrací ploše. Na ní je několik nepřátel a terminály, které musíte obsadit. Obsazení umí jen jednotka Instiller a právě vylepšení vlastnosti programování zvyšuje odolnost jednotce Instiller. Co jsem tak četl po diskuzích, tak spousta lidí hru nedohrálo právě kvůli kyberbitvám a jejich obtížnosti, stačilo však jen vylepšit tuto vlastnost. Jakmile se vám v kyberbitvě podaří zvítězit odemčou se vám dveře, nebo třeba získáte kontrolu nad věžičkama rotmístěnýma po chodbách.

Intuice – podle mě je tahle vlastnost nejméně důležitá. Ovlivňuje dohlednost Huntera, která je vyobrazená kruhem na mapě. Všechny předměty, postavy a nepřátele se v tomto kruhu zobrazí a tak v blízkosti nepřehlédnete žádný předmět i když ho na první pohled nevidíte (třeba je za bednou). Předměty se na mapě zobrazí zeleně, nepřátelé červeně. Ale já, který zkoumám v každý kout a každý výklenek tuto vlastnost vylepšovat ani nemusí.

Zbraň – i když třeba ve Score psal Mikoláš Tuček něco o tom, že zbraňový arzenál je chudý, já bych to napsal jinak. Zbraňový arzenál je neobvyklý, tedy alespoň pro mě. Na samotném začátku má Hunter jenom nůž a s každou příšerou se musí poprat jako Krokodýl Dundee, ovšem s daleko menším nožíkem. Postupem se samozřejmě dostanete k lepším a účinným zbraním jako je pálka, kuše, brokovnice a další. A právě tato dovednost určuje schopnost ovládat účinnější zbraně. Některé zbraně mají dva typy útoků, levé tlačítko rychlý útok a pravé tlačítko myši je útok účinější ale pomalejší.

Návrhy – nedílná součást předchozí vlastnosti. Každá zbraň ve hře, kromě nože, je z něčeho sestavená. Abyste takovou zbraň mohli sestavit potřebujete plán a součásti. Plány nacházíte různě v počítačích, na které narazíte ale také je získáte od postav ať už splněním úkolu, nebo krádeží. Jakmile shromáždíte v inventáři všechny součástky a vlastnost návrhy dosahuje požadované výše k sestavení dané zbraně, máte vyhráno. Není nic lepšího, než první dojem ze sestavené, řekněme mírně upravené a destruktivní brokovnice 🙂 Ovšem návrhy nejsou jen zbraně, jsou to různé léčivé lektvary nebo také sestavování brnění. Pobavil mě návrh "umývání nádobí" 🙂

Zámky – vylepšení této vlastnosti vám umožní se dostat do beden, které vyžadují určitou úroveň odemykání zámků a nebo se také můžete dostat do některých místností dříve. Tuto vlastnost jsem moc nevyužil ale párkrát se to hodilo.

Výše jsem zmínil, že se po koloniích v místnostech nacházejí počítače. Jsou v nich nejen různé zdroje jako plány zbraní ale také odtajňují nepatrné detaily v příběhu. Co se zrovna stalo. Nebo také různé karty a informace o postavách. Všechny tyto informace si lze zkopírovat a mít je vždy při sobě. Zdrojem informací jsou také diskety, které se mnohdy povalují na přehlednutelných místech. 

Co mě na hře nebavilo? 

Nesmyslné záseky ve dveřích ale občas i prostě v chodbě jen tak se nemůžete hnout z místa, nebo vylezete na bednu seskočíte a visíte ve vzduchu s tím, že se nedokážete pohnout. Díky těmhle zásekům jsem hru nedokázal na první rozehrání dohrát. A proto, když jsem se tehdy v jeskyních zasekl kdesi ve dveřích a poslední uložená pozice byla v nedohlednu (autosave ve dveřích), rozhodl jsem se ji rozehrát znovu a často ukládat. Hned dvakrát se mi to vyplatilo.

Uložené pozice najdete pod článkem. Po těchto zážitcích mě rozesmál každý vstup do výtahu, který byl doprovázen textem "Buď opatrný, dveře se zavírají" (že by snad varovali před zaseknutím se mezi futrama?). Dále mě nudily situace, kdy jsem se musel zdlouhavě toulat přes dlouhé chodby kolonie biologů. Navíc občas člověk nevěděl kam jít. Mapa má sice možnost zápisků. A když jsem si ji krásně popsal, kde co najdu, tak po opětovném spuštění hry a načtení pozice byly poznámky pryč. Nesnášel jsem zvuk kotoučové pily, proto jsem ji ani nepoužíval, navíc je strašně pomalá, zlatá ocelová pálka! Inventář nenabízel možnost automatického seřazení předmětů, což trošku působilo chaoticky.

Co mě bavilo?

Líbil se mi příběh už od samotného začátku. A když už začal trošku stagnovat, zase se pomalinku rozjížděl. Odtajňování tajemného Hackera a postup hrou byl zábavný. Pokaždé jsem obdivoval nové lokace jako prvnívstup do haly Trestanecké kolonie, do haly biologů, laboratoří nebo jeskyní. Interiéry nenudili až na občasné to zdlouhavé toulání. Někdy mi přišlo, že cestování jakoby uměle natahovalo délku hry. Kdyby tu existovaly přímé teleporty asi by hra byla kratší 🙂

Soubojový systém

Inteligence monster a mutantů není vysoká a na některé stačí taktika udařit a couvnout a neuberou vám aní kousek zdraví. Na jiné platí běhat dokola. Asi nejtužším oponentem je mutant podobající se vetřelci, vlastně až na v záěru se vyskytující… ha.. málem jsem se prokecl. Kdepák.

Když si tak pročítám ty své klady a zápory, přemýšlím proč mě ta hra vlastně tak bavila? Neuro Hunter rozhodně není přelomovou hrou, už dříve tu byly jiné hry podobného ražení. Třeba zmíněný a daleko kvalitnější (médii proklamovaný) Deus Ex a další hry. Ale šanci by dostat měla, hrát se dá i s mouchama, kterých má nespočet. A rada na závěr, často ukládejte svoji pozici! Vyplatí se to!

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *