Dune II: The Building of a Dynasty (1992)

Dune 2 je první RTS strategií, která určovala směr těm dalším, které následovaly. Je to taková matka všech nynějších Real Time Strategií. Hrával jsem ji dost často a hrávám ji i teď. Nyní snad po padesáté se chystám k udolání všech misí se všemi rody. Začínám hru s oblíbenými Harkonneny. Ti jsou úhlavními nepříteli rodu Atreidů (ve hře modří) a mirumilového rodu Ordosů (zelení). Harkonneni jsou krvelační bojovníci a válečníci každým coulem. Přejděme však ale k příběhu Dune 2.

 

V hlubokém vesmíru se nachází blahodárná planeta. Zjevně opuštěná bez známek většího života. Jenže na povrchu planety je koření, které je velmi cenné. Kdo z rodů dokáže ovládnout tuto planetu, nesoucí název Arakkis, jež je známá jako Dune, stane se tím nejmocnějším rodem v galaxii. A tak není divu, že se všechny nejmocnější rody Atreides, Harkonnen a Ordos vydávají na tuto planetu těžit koření (Melange) a získat co největší díl (obdsadit ji celou) pro sebe. Na začátku jsem zmínil rod krvelačných Harkonnenů. Jejich protivníci Atreidové, jsou naopak těmi, kteří se snaží ctít zákon, pravidla a udržují všeobecné zásady slušnosti a spravedlnosti. Ordosové jsou rodem, který vlastně vznikl díky hře. V knižní předloze ani filmu se nevyskytují. Jsou rodem nesmírně mírumilovným a intelektuálním. Dokáží skvěle směňovat a díky své prozíravosti se tak v boji setkáte, že jejich jednotky jsou co se nákupních nákladů týká velmi nízké oproti Harkonnenům. Všechny tyto rody mají svá specifika. Své technologie. Svoji typickou armádu a pouze své originální jednotky. O nich se rozvineme někdy jindy. Je však vše důmyslně provedené a lze tak hru dohrát za všechny rody a pokaždé jinak.

Hra má líbivou grafiku i dnes. Všemožné obrázky jednotek při nakupování, detailní informace o ceně a popis jednotek i budov v Mentatu dokresluje hru naprosto dokonale. Animace jednotek, které stojí a sem tam se přetočí, tuhle otočí dělo jiným směrem. Je to mini detail ale naprosto dostačující. Zvuky i hudba jsou pro mě geniální. Tedy alespoň ta hudba ano. Moc se mi líbí a do hry se hodí. Když si v klídku na začátku mise těžím a courám po okolí, hraje relativně klidná hudba. Ale jakmile se ze tmy vynoří nepřítel, tak se změní a zvýší tempo. Což dodává na atmosféře, kdy kurzorem pobíhám po mapě jak splašenej se snažím vytvořit a poslat jednotky do obrany základny zatímco se na mě řítí vlna jednotek ze severu. Po udolání a ubránění se zase hudba přepne na jinou pomalejší. Prostě mě se moc líbí. O Duně by se dalo napsat strašně moc sáhodlouhých článků. Tak proč je tedy nenapsat 🙂

 

 

Hře dnes dost často vytýkají způsob ovládání. Ti, kteří skousnou grafiku tak už své vylámané zuby šetří a ovládání je odpudí. Častým problémem je označování jednotek po jedné. Což dnes není, když se rovnou označí skupinka. Jenže vážení a milí. Radost z Duny tkví také v klávesových zkratkách. Pozor na to. Naprosto se díky nim celé ovládání zjednoduší. Kupříkladu označte jednotku a klávesové zkratky příkazu A je pro attack, M pro move, R pro return, D pro destruction, B pro build, P pro place it a snad i více. Hodně to hru urychlí a zjednoduší. Pro bohyb kurzorem na mapě si nevolte najetím myšáka ke kraji obrazovky. Já používám pro malý posun mapy kurzorové šipky. A pro pohyb po mapě větších dálek používám mapku-radar pomocí kurzoru. Zkuste pokud tento způsob neznáte. A doufám, že se Vám hra Dune 2 odmění skvělými herními momenty a zážitky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *