Samorost, díl první i druhý (2003,2005)

Samorost je překrásná hříčka. Hra, která vychází od samotného základu slova hrát si. Autor si tu dokonale vyhrál s grafickým prostředím. Celý svět Samorostu působí překrásným dojmem. Prostě radost hrát a objevovat další postup ve hře. Ale vraťme se hezky na začátek a povězme si něco o příběhu.

První díl Samorostu vyšel na svět roku 2003. Náš hrdina vykreslen jednoduše a mile, vypadá jako takový Lumík s čepicí. Snaží se zabránit srážce jeho vesmírné lodi s jiným korábem. A tak se ze své mateřské lodě vydá malou raketou na výzvědy. Přistane na korábu a putování může začít. Animace všech postaviček je roztomilá a člověk se nemůže nebavit. Vše působí tak originálním dojmem. Princip hry je jednoduchý. Je třeba po vzoru starých dobrých adventur se trochu rozpomenout na pixelhunting a hledat a zkoušet co hra udělá. Čím překvapí. Co se stane když kliknu semhle nebo támhle. Hra není klasickou adventurou se spletitým dějem, inventářem, mnoha postavami a větvenými dialogy. Ve hře se prakticky nemluví. Samorost je hříčka. Má pobavit. A velmi se jí to daří. Podstatou hry je splnit úkoly na jedné obrazovce a posunout se tak na jinou.

Druhý díl je naprosto stejný co se herních principů týká. Je o něco delší. Vypraví jiný příběh a vyšel v roce 2005. Náš Lumík si spokojeně spí ve svém domečku. Před domkem si pěstuje na zahrádce ovoce. Před domkem má u boudy svého hafana. Vše jak má být. Klid. Náhle se však z nebe snese cizí vesmírná loď a co čert nechtěl přímo na zahradě našeho hrdiny. Z ní vylezou mimozemšťané, kteří si přišli nakrást ovoce. Hafan usilovně štěká a jakožto svědek je ihned sebrán ufony i s ovocem. To ještě náš Lumík stihne z okna domku zahlédnout ale už nestihne nic udělat. Loď s lupem odlétá neznámo kam. A putování za záchranou může začít. Pokračování Samorostu přináší i novinky v podobě hesel na jednotlivé úrovně. Ale vzhledem k tomu, že hru bez větších problému (i když taky jsem se sem tam slušně zapotil abych věděl jak dál) dohrajete za pár minut, příjde mi to vcelku zbytečné. Druhý díl je o něco obtížnější ale ne zásadně. Zachráníte svoji loď před srážkou? Co hafan? Uvidí ho ještě někdy? Dozvíte se ve hře.

Nádherná hudba, nápaditost a originalita ze Samorostů číší každým coulem. Grafiku a nápaditost bych se nebál označit za uměleckou. Jediná vada na kráse je jejich délka. Bez problému je dohrajete oba tak za necelou hodinku. Ale svou jedinečností tenhle negativ docela jistě přebije. Mě si získaly oba díly. Doporučuji vyzkoušet klidně ihned. Rychle a jednoduše v prohlížeči první díl http://amanita-design.net/samorost-1/ a díl druhý http://amanita-design.net/samorost-2/

Pár rad na závěr: – nedělejte z komára velblouda, řešení hádanky bývá většinou dost viditelné – pořádně zkoumejte okolí, nejen myší ale i pohledem – některé hádanky působí složitě, ale v podstatě jsou jednoduché – i ten malinký pixel v rohu obrazovky může mít třeba zásadní vliv na postup

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *